Jdi na obsah Jdi na menu
 

Doprava ČR

12. 5. 2013

Základ české dopravní soustavy tvoří kombinace železniční a silniční dopravy(dohromady přes 98% nákladů a 99% cestujících bez MHD). Vyšší tarify, nízká kvalita a rychlost způsobují přesun ze železnice na silnici jak u osobní(přes 60% připadá na silnici), tak hlavně u nákladní d.(přes 75% připadá na silnici). To vede k přetížení silniční sítě a hraničních přechodů. Pozn. Přechody

Dopravní síť se rozvíjela ve 2. pol.18. a v 19.stol. Dnes má velkou hustotu, ale nutná modernizace (naše železnice jsou staré přes 100 let - Brno-Vídeň 1839, silnice jsou ještě starší- „tereziánské“a zemské).

Železniční doprava spravována státem, privatizovány jen malé kousky (J.Hradec-Nová Bystřice, Hrubý Jeseník). Elektrifikována jen necelá třetina tratí (na nich ovšem 75% přepravy). Nejvytíženější je tzv. hlavní tah: Ústí n. L.-podél Labe do Kolína-Pardubice-Česká Třebová-Přerov-Ostrava.

Z hlediska naší polohy v Evropě a z toho pramenící koexistence se zahraničím se budují tzv. rychlostní koridory: 1)SRN- Děčín- Praha- Č.Třebová- Brno- Břeclav- Rak.(Slov)

2)Rak.- Břeclav- Přerov(spojka do Č.Třebové)- Petrovice u Karv.- Pol.

3)SRN- Cheb- Plzeň- Praha- Č.Třebová- Přerov- Petroviče – Pol.- Slov.

4)SRN- Děčín- Praha- Č.Budějovice- Horní Dvořiště- Rak.(odloženo)

Jedná se o napřimování oblouků, protože rychlovlaky nemají problém s překonáním sklonu, ale s manévrováním v zatáčkách při velkých rychlostech(u nás do 160km/h).

Silniční síť je hustá, ale zastaralá. Velmi potřebná je dálnice Praha-Ostrava (D1) a Praha- Drážďany (D8). Nejvytíženější je úsek Praha-Brno, kde počet pruhů nestačí, začíná se rozšiřovat (hotové do 2018). Počet automobilů u nás téměř 6 mil. Tranzitní doprava přináší finance, ale také ekologické dopady. Zkvalitnění dopravní sítě však nutné pro oživení ekonomiky a přilákání kapitálu. Pozn. Zakreslení dálnic do mapy čr(atlas ČR), diskuze o R/43

Ostatní druhy dopravy mají doplňkový charakter. Vodní doprava hlavně po Labi(splavné od Chvaletic) a dolní Vltavě(od Prahy)- celkem 303 km, jakýsi význam pro nákladní dopravu(proti proudu), minimální pro osobní přepravu(rekreačně).

Letecká doprava zaznamenala v posledních 15 letech velký růst, přibývají soukromá letadla. Rozhodující význam má pražská Ruzyně(95%), mezinárodně se lítá i z Ostravy, K.Varů a Brna(odborníci považují rozvoj brněnského letiště za nesmysl). Pozn. Kam se létá z Brna – linky Londýn, Milán, Eindhoven, Moskva+ chartery

Městská doprava je nejvýkonnější složkou d., snaha omezit autobusy na úkor tramvají a trolejbusů- nejefektivnější je metro(bezp., ekol.).

Potrubní zajišťuje plyn(jen z Ruska směrem na Ostravsko a tranzitně přes Rozvadov do Německa, Francie a přes Louny do Německa) a ropu(2 zdroje- z Ruska a z Ingolstadtu). Tranzit je pro nás výhodný(Německo, Rakousko). U nás jsou cílové stanice v Kralupech a Litvínově.

Největší rozvoj zaznamenala spojová doprava-telefony, kabely, internet, soukromé rozhlasové a televizní stanice- souvisí se službami a pomáhá ekonomickému rozvoji státu.